Influencerhelyzet koronavírus idején: nem jó, de nem is tragikus
Ügynökségünk tulajdonosa és kreatív igazgatója, Csaba Kuritár vendégcikket írt a Kreatívnak a hazai influncerhelyzetről.
Magyarországon másfél hete vált valósággá az eddig csak filmekben és sorozatokban látott “katasztrófahelyzet”. A turizmus, rendezvényszervezés, vendéglátás és kommunikációs szakma is komoly recesszió elé néz. Nem kivétel ez alól az influencer társadalom sem: sok kampányt töröltek, nincsenek sajtóesemények, gálák és díjátadók, kevés a munka.
Tartalomgyártásban is sok helyen megállt az élet, hiszen limitáltak a lehetőségek. A fashion bloggerek nem tudnak fotózni járni, új ruhákban pózolni és eseményeken részt venni; az utazós vloggerek nem tudnak utazni; a napi vlogok pedig csak max. a lakáson belül játszódhatnak ismerősök és barátok nélkül.
Vannak persze szerencsésebbek is, például a gamer influencerek, akik eddig is a gép előtt ültek és ezután is ott fognak, a gasztro influencerek, akik rámentek az otthoni főzésre, illetve a fitness influencerek, akik mostantól konditermek helyett a lakásból vagy kertből tolmácsolják az edzéstippjeiket. Egy biztos, egy picit a feje tetejére állt minden.
A korlátozott lehetőségek mellett ráadásul most azt is alaposan át kell gondolniuk az influencereknek, hogy miről posztolnak, milyen témákat kerüljenek, illetve mennyire foglalkozzanak a koronavírussal. Kíváncsiak voltunk az utóbbira, ezért átnéztük a TOP100 magyarországi Youtube- és Instagram véleményvezér elmúlt 2 hetes kommunikációját. (Vizsgálat napja: 03.20.) Íme, a legérdekesebb tények.
Top100 hazai Youtube csatorna
Youtube-on több mint 400 videót publikáltak az elmúlt 2 héten a 100 legnagyobb feliratkozószámmal rendelkező influencerek. Ebből csupán 21 foglalkozott a koronavírussal (dedikáltan 12). Ez nagyon kevésnek tűnik, még akkor is, ha a vizsgált videósok között vannak zenészek, zenekarok, gémerek és sportolók is. Ami viszont még érdekesebb, hogy a 20 videóból 17 csak azután készült (március 11.), miután a Youtube feloldotta a reklámbevételek tiltását a koronavírussal kapcsolatos videókon – vagyis újra jó biznisz lett beszélni a témáról.
És, hogy miről beszéltek a videókban? Készült például humoros játékhirdetés; TOP10-es lista a vírusról; komplett összefoglaló szkeptikusoknak, edukáció iskolásoknak; felhívás arra, hogy minél több influencer beszéljen a témáról; és görbe tükör az online oktatásról. Ezeket a videókat összesen 677 000-szer nézték meg, 52 000 lájkot és 1400 diszlájkot kaptak. Bár nincsenek a TOP100 között, voltak olyan hazai videósok is, akik kreatívabb videókat készítettek a vírusról. Ilyen Kovács András Péter karanténslágere, ZSHOW time – “Miért vannak nyugdíjasok az utcán?” című oknyomozása, vagy a The VR Streamek kijózanító videója. Jó ötlet továbbá Jay “Karan-tréning” videós sorozata, a Zállatorvos szokatlan összefoglalója és Kőnig doki tanítása kisgyerekeknek.
Néhány influencer azonban szándékosan nem készít videót és nem is fog a témáról, éppen a követői miatt: hiszen a hírektől frusztrált nézőközönség olykor pont azért megy fel a Youtube-ra, hogy valami könnyedebb tartalmat kapjon, ne pedig ott is csak koronás kontentet. Szóval az is érthető, ha nem mindenki akar ezen a platformon foglalkozni a témával.
Top100 hazai Instagram oldal
De vajon mi a helyzet a hazai 100 legnagyobb követőszámmal rendelkező influencer Insta oldalán? Az arányok itt már jobbak: az elmúlt 2 hét során 885 poszt került ki, amiből 103 foglalkozott a koronavírussal vagy a #maradjotthon mozgalommal. Ezekre a posztokra 476 000 lájk érkezett, a videókat pedig kb. 332 000 ember nézte meg.
Van, aki közérdekű információkat posztol, van aki mémeket, van aki a félelmeiről beszél, a többség pedig otthonmaradásra buzdít. Vannak olyanok is, akik egy picit kreatívabban reagálnak a kialakult helyzetre: otthoni énekléssel, humoros videóval, lábpacsival, hidrogén-peroxid ivásával vagy saját mémmel próbálják szórakoztatni a követőiket. Sokan csatlakoznak a #nevaltsvisszajegyet mozgalomhoz, illetve a napokban indult egy új kezdeményezés is a Red Lemon jóvoltából (#egyutterosebben), amibe úgy látszik egyre többen csatlakoznak.
Fontos még megjegyezni ennél a platformnál az Instagram sztorik szerepét is, hiszen nagyon sokan ott is megosztották véleményüket, kérdéseiket, félelmeiket a követőikkel. Sőt, van olyan influencer, aki szinte csak ott kommunikál a járványról, hogy “ne rontsa el” az eddig felépített Insta feed látványát.
Mi a helyzet külföldön?
A külföldi influencerek hasonlóan reagálnak a kialakult helyzetre, mint a hazaiak, talán annyi különbséggel, hogy sok országban (USA, Anglia) még mindig nem veszik kellő komolysággal a veszélyt, illetve sokan rossz infókat osztanak meg a követőikkel. Pedig ha valamikor, most van a legnagyobb szükség arra, hogy az influencerek jó irányba befolyásolják az embereket. Na meg persze vannak szenzációhajhászok is bőven. Volt, aki vécédeszkát nyaldosott, volt, aki repülőgépen viccelődött azzal, hogy fertőzött, volt aki rasszista videót készített a kínaiakról, vagy épp egy kórházi rendelőben táncolgatott.
Mi várható a piacon?
Ahogy a Kreatív múlt heti “Mennyire fog betenni a reklámiparnak a járvány?” cikke is rávilágít, a reklámköltések csökkentése egyelőre az online platformokon látszik a legkevésbé. A Trickynél mi is hiszünk benne, hogy a karantén idején még fontosabb az online, azon belül is a social media- és influencer kommunikáció. Ezek a megjelenések ugyanis nem csak sokkal naprakészebbek és emberközelibbek, mint az offline printek és tv szpotok, de most hogy mindenki otthon ül, és a laptopját, mobilját nyomkodja, még akár jobb számokat is tudnak hozni mint korábban.
Hiszünk abban is, hogy a járvány meg fogja követelni sok influencertől, hogy szintet lépjen és olyan – eddig akár nem látott – módon próbálja megtalálni a márka és a fogyasztók közti kapcsolatot, ami túlmutat a sablonos megoldásokon. Ehhez pedig jól jönnek majd az ügynökségek, akik nem csak kreatív ötletekkel de szakmai támogatással is segíteni fogják a véleményvezéreket.
A szintlépésbe viszont beletartozik az is, hogy muszáj lesz az influencereknek és ügynökségeiknek kicsit újragondolni az árazási politikájukat. Sőt, kifejezetten javasolnám, hogy néha egy-egy márkáért (ha igazán szeretik azt a márkát) tegyenek kivételt és adjanak nagyobb kedvezményeket, esetleg pro-bono vállalják a felkérést. Hogy miért? Mert kissé nonszensz, hogy a járvány és karantén idején is van aki szemrebbenés nélkül elkér pl. két Insta posztért és két sztoriért egymillió forintot. Ha befektetésnek tekintik, akár még profitálhatnak is a kedvezményekből a jövőben.